Mode

Inhoudsopgave Mode

 

Greatest Hits

Datum
: 3 t/m 28 mei 2017
Locatie
: Groningen NL

Jan Kruize is een gepassioneerd fotograaf uit Groningen die zich de laatste jaren hoofdzakelijk bezig houdt met portret, model en fashion fotografie.
Jan fotografeert al  experimenterend  het meest boeiende onderwerp dat je je maar kan bedenken : de mens en dan hoofdzakelijk de vrouw, met als doel een zo mooi mogelijke foto.

Remodeling

Datum
: 14 april t/m 14 mei 2017
Locatie
: Amsterdam NL

Wat gebeurt er als je mode-advertenties ontdoet van hun pracht en praal en uitkleedt tot enkele kernwoorden? Fotograaf Anneke Hymmen en art director Kumi Hiroi onderzochten de beeldtaal van de mode-industrie. Ze deconstrueerden modefoto's en creëerden uit de restanten onverwachte beelden: frisse portretten, gebaseerd op de perceptie van vreemden maar opgebouwd vanuit hun eigen verbeelding. Een volledig nieuwe kijk op modefotografie.

The Centrality of Hair

Datum
: 1 april t/m 7 mei 2017
Locatie
: Amsterdam NL

Hair is quite probably the most significant body modification that one can do in order to express his or her identity. The way you keep your hair says a lot about the way you position yourself vis-a-vis your family, the larger group, sub-culture, community, society or religion. It is the intersection between the private, physical Self and the social, abstract Self. Braid it, curl it, twist it or even shave it. It can be worn in dreadlocks, ducktails, crew-cuts, cow-licks or as an afro. Style it Mohawk, Iriqois or cover it with a scarf, niqaab or hijab.

Imagine Maker

Datum
: 11 maart t/m 16 april 2017
Locatie
: Sterksel NL

Van huis uit is hij reclame-, portret- en modefotograaf. Hij volgde zijn opleiding aan de Fotovakschool in Apeldoorn. Voor George Pisa in Eindhoven, het bedrijf voor modieuze professionale kleding van de oprichter van het Peter van den Braken Centrum, Leo Pisa, maakte hij de modefoto’s. Het Peter van den Braken Centrum toont nu het vrije werk van Peters, een selectie uit zijn mensen- en naaktfotografie.

Wereldwijde campagne Diesel, behoorlijk Anti-Trump

Het internationale reclamebureau Anomaly, dat werd uitgeroepen tot Agency of the Year 2017 door het vooraanstaande vakorgaan Advertising Age, maakte voor het modemerk Diesel een in het oog springende campagne.

De campagne ademt een behoorlijk anti-Trump gehalte en werd gefotografeerd en gefilmd door de gerenommeerde Amerikaanse fotograaf en regisseur David LaChapelle. De prachtige film van LaChapelle is de kern van de Dieselcampagne die de titel ‘Make Love, Not Walls’ draagt.

Professional Imaging: Twee nieuwe sprekers aangetrokken

Langzaam begint het tableau van sprekers bij Professional Imaging zich er vullen. Voor de beurs, die plaats vindt van 18 tot en met 20 maart 2017 is weer een goed en veelzijdig lezingprogramma gekozen. Er worden, waarschijnlijk volgende week, nog twee sprekers bekend gemaakt.

De nieuwe sprekers zijn

Bart van de Wiele

In 2001 startte Bart van de Wiele zijn carrière als grafisch vormgever, waar hij zich specialiseerde in print productie en het retoucheren van afbeeldingen.

De sprekers op Professional Imaging 2017

Bestel hier uw beursticket

Inhoudsopgave

Op dit moment zijn de volgende sprekers bekend.

Brent Stirton - Hoofdspreker
Frank Doorhof
João Carlos
Kristina Sherk
Glyn Dewis
NEW DAY studio
Jon Hernandez
Nico Brons
Jan Vermeer
Bart van de Wiele
Brendan de Clercq
Jasper Doest
Tom Krieger


Brent Stirton - Hoofdspreker

 

BRENT STIRTON – INTERNATIONAAL FOTOJOURNALIST & WINNAAR WORLD PRESS PHOTO 2016 CATEGORIE NATURE SERIES, KOMT NAAR PROFESSIONAL IMAGING

Les Annees Lumière

Datum
: 10 december 2016 t/m 7 mei 2017
Locatie
: Charleroi (Mont-sur-Marchienne) BE

Mensen die me niet kennen, vormen zich een verkeerd beeld van mij. Ze denken dat ik een beetje hoogmoedig ben, een beetje amateuristisch, een beetje afstandelijk… maar ze vergissen zich, ik ben het niet een beetje, ik ben het volledig.

Elegant en licht, classicistisch, zinnelijk… dit zijn enkele van de adjectieven die de foto’s van Jeanloup Sieff (1933-2000) oproepen.

Hij begon als onafhankelijk reporter en was nadien een tijdlang verbonden aan het agentschap Magnum – in 1959 kreeg hij de Prix Niépce voor zijn reportage over de Borinage – maar het was vooral als modefotograaf dat hij zijn sporen verdiende.

David Hamilton overleden

In Parijs is de Britse fotograaf David Hamilton (1933) op 83-jarige leeftijd overleden, op vrijdagavond 28 november. Reuters meldde op basis van een informant bij de Franse politie dat het geen natuurlijke dood was maar een zelfmoord. Dit waarschijnlijk door een al dan niet valse beschuldiging van onoirbaar gedrag door een interviewster in een talkshow.

De rijke modewereld van Afrika

Een keuze uit
Gepubliceerd: 30 juni 2016

In deze maandelijks terugkerende rubriek geven we een selectie van min of meer recent verschenen fotoboeken die we graag onder de aandacht brengen. Steeds wordt minstens één van de vermelde titels nader belicht. Deze keer viel de keuze op African Catwalk van Per-Anders Pettersson.

Bij het woord 'Afrika' denken veel mensen op de eerste plaats aan oorlog, economische malaise, vluchtelingen, aids, dictators, hongersnood en andere ellende. Uiteraard is dat niet voor niets, maar het immense continent bezit ook positieve, vaak minder bekende kanten. Denk alleen al aan muziek. Maar ook op het gebied van de mode gebeuren er fantastische en verrassende dingen, zo laat Per-Anders Pettersson zien in zijn interessante fotoboek African Catwalk.

Pettersson (1967) is een van oorsprong Zweedse fotograaf die al jaren opereert vanuit Zuid-Afrika en als fotojournalist heel wat oorlogen en ander wereldnieuws heeft verslagen. Sinds 2009 is hij daarnaast gefascineerd geraakt door mode in Afrika. De afgelopen jaren heeft hij meer dan veertig Fashion Weeks bezocht in 16 Afrikaanse landen. Het nu door Kehrer gepubliceerde boek geeft een sterke selectie van de foto's die hij daar maakte.

Burn-out

Een van de belangrijkste dingen die ik mijn stagiaires voorhield: Kijk naar het werk van anderen. Niet alleen dat van de coryfeeën maar ook naar de 'onderkant'. Leg voor jezelf vast waar de verschillen zitten. Kijk of een fotograaf bepaalde elementen herhaalt en dan bedoel ik geen stijltrucs maar bijvoorbeeld manieren van componeren en met kleurcombinaties omgaan. Zoek verschillen, vergelijk werk van Doisneau eens met dat van Henri Cartier-Bresson, of van Erwin Olaf.

Ooit heeft de onlangs overleden Harry Bakkers uit Eindhoven mij verteld: 'Een foto moet er "nieuw" uitzien.' Dat heb ik in mij opgeslagen, evenals de uitspraken van een oude leermeester en publieksfotograaf, Piet Politiek. Destijds berucht in de fotovakhandel: 'Wanneer je een ei op honderd verschillende manieren kunt fotograferen kun je alles fotograferen' en: 'Je wordt specialist door je investering.' Waaraan ik zelf toevoeg: 'Je moet een goed gevoel krijgen bij je onderwerp en er zo mogelijk diep in duiken. Zelfs al werk je voor een ingenieursbureau, een kussenfabrikant of een schoolboekenuitgever.'

Karel Waignein

Het is niet om te lachen. De wereld is in gevaar!

'Dit is geen fotografie meer! Dit is beeldmanipulatie!' foeterde een orthodoxe foto-liefhebber toen hij Karel Waignein's surrealistische beelden bestudeerde. 'Het gaat me niet om de zuivere fotografie,' antwoordde Karel. 'Meestal maak ik vooraf schetsen en tekeningen van wat ik wil realiseren. De fotografie helpt me om tot het beoogde resultaat te komen'.

Van Geluwe

'Ik ben begonnen in een oude champignonkwekerij', vertelt Karel Waignein (1959°). 'Het was er zo koud en vochtig... De schimmel stond op mijn soft-boxen. Nu zit ik met mijn studio en kantoor in dit nette bedrijvencomplex, maar ik pin me hier niet vast. Ik ben niet afhankelijk van de bedrijven rondom mij. Ik werk overal. Mijn studio is ter plaatse snel opgebouwd. Momenteel ben ik op zoek naar een ander onderkomen, wel ergens in de buurt, want hier in de grensstreek liggen mijn roots. Om heel precies te zijn ben ik Van Geluwe, maar dat zeg ik niet meer hardop. Die naam is besmeurd sinds de 'relatietje-zo-bisschop' met dezelfde naam.' (Lacht)

Aaron Lapeirre

'Ik kook graag,' zegt Aaron Lapeirre (1986) terwijl hij de pan op het vuur zet. 'Heb jij al gegeten?' Letterlijk 'tussen de soep en de patatten' praten we een hele avond over fotografie en over de absolute vrijheid waarmee het beoefend zou moeten worden. De zomerse avondzon streelt ons op hetzelfde terras waar ik vijftien jaar geleden zijn vader Carl heb geïnterviewd. Aaron was toen nog een puber, maar is ondertussen opgegroeid tot een zelfbewuste jongeman. Sportvliegtuigen dalen, net als toen, in glijvlucht af naar de luchthaven van Wevelgem, juist achter de tuin. De poes vlijt zich tegen mijn been aan en laat duizend haren achter op mijn zwarte broek. De schnitzel smaakt heerlijk!

Vagebond

Bespiegelingen aan de vooravond van een beurs

De eerste Professional Imaging die ik meemaakte voelde als een grote gok betreffende het welslagen. Met de laatste Profoto in Den Haag nog in gedachten. Deze traditionele beurs kalfde zienderogen af. De laatste editie zag ik daar trieste mannen in lege stands die je aankeken met een smekende blik: "Kom alsjeblieft bij mij, verkopen hoeft niet, maar aanspraak...

Lege gangpaden en babbels

De beurs had nog gered kunnen worden. Met een militaire oefening in de gangpaden, dat leek nog wel het meest zinvolle en nog veilig ook: publiek kon onmogelijk door een granaat worden getroffen.

Wat wel bleef waren de soms saillante verkoopargumenten. Een wel zeer merkwaardige kwam van de man de flitsers verkocht met het aanzien van langwerpige koektrommels. Paar knullige kleppen er op. "De flitsers zijn rechthoekig. Omdat de sluiter van een camera ook rechthoekig is maak je met een rechthoekige reflector een bijzonder efficiënt gebruik van je flitsvermogen en dus van het rendement. Je verdeelt hiermee het licht over het gehele beeld. Een ronde reflector doet dit niet, daar gaat veel licht verloren. " Ik vertelde hem dus dat wij niet tot zaken konden komen: "Jammer, ik heb een Rolleiflex en dat beeld is vierkant..." Er is zo hier en daar nog steeds niets veranderd in dozenschuifland...

Professional Imaging 2015 Sprekerslijst bekend

Vandaag is de complete sprekerslijst (de key notes) voor Professional Imaging 2015 bekend gemaakt. De meeste namen zullen bekend in de oren klinken, de sprekers komen zowel uit binnen- als buitenland en hebben ieder voor zich in de praktijk iets neergezet.

Ook dit jaar belooft Professional Imaging, wederom na groot succes in Nijkerk, haar gevestigde naam als dé vakbeurs in de Benelux weer waar te maken.
Hier volgen de hoofdsprekers en enkele voorbeelden van hun werk.

In ieder geval staat PhotoNmagazine ook op de beurs, wij verheugen ons er op in levende lijve en goed gesprek met lezers en potentiële lezers aan te kunnen gaan.

Scott Kelby hoofdspreker

Een van de meest markante personen uit de wereld van de fotografie is wellicht Scott Kelby. Scott is ook een van de moeilijkst benaderbare personen. Vandaar dat het zeer bijzonder is om hem wee te mogen verwelkomen.

Velen kennen Kelby als Photoshop en Lightroom expert, hij stond aan de wieg van de ontwikkeling van trainingen, heeft meer dan vijftig boeken op zijn naam staan, geeft zo'n zestig tot zeventig seminars en lezingen per jaar en maakt zich ook zichtbaar met podcasts en andere publicaties. Zijn boeken zijn vertaald in tientallen verschillende talen, waaronder Chinees, Russisch, Spaans, Koreaans, Pools, Taiwanees, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Nederlands, Zweeds, Turks en Portugees, om er maar een paar te noemen.

Hoe het is begonnen

Scott is een zeer vriendelijke en ook heldere prater. Het plezier in wat hij doet straalt van hem af. Ik vraag hem hoe het allemaal zo is gekomen. Hij haalt even adem en begint dan.

William Klein

De foto’s die ik tijdens de persconferentie in Foam had gemaakt bleken later zo bewogen en onscherp, dat ik er niets over durfde vertellen en helemaal niemand iets liet zien.

Pas nadat ik ook de mooie catalogus had gelezen, leken die persoonlijke foto’s eigenlijk wel te passen bij het onderwerp, bij de hoofdpersoon: de legendarische fotograaf, designer en filmer William Klein. Dat klinkt erg hoogmoedig, maar ik durf het te zeggen nadat ik die vriendelijke man daar zo ontspannen en zonder een spoor van opscheppen en interessant-doenerij hoorde praten. Vertellen hoe hij begon, zo’n zestig jaar geleden. Hij was vierentwintig, en werkte voornamelijk als vrij schilder, was heel erg geïnteresseerd in design, in fotografie en grafisch ontwerpen, maar, in zijn eigen woorden: “not very experienced with photography”.

In de zaal waar de persconferentie plaatsvond en waar tientallen fotografen, journalisten en museummedewerkers hun hals rekten om een glimp en enkele woorden van de klassieke experimentele meester op te vangen, zijn de wanden bedekt met metershoge afdrukken van contactsheets, voorzien van kaders, strepen en krachtige doorhalingen.
Ter decoratie van de persconferentie, dacht ik eerst. Om ons, de jongere generatie, te laten zien hoe dat vroeger ging, in dat tijdperk vóór de digitale fotografie: om niet meteen alles af te drukken, kiest de fotograaf op de contactsheets de beste opnamen.

Kurt Anthierens

Een grote schuur langs een smal slingerbaantje. Weidse weiden aan de voet van de Vlaamse Ardennen. De zon sprenkelt zilveren slingers in een vijver. Ganzen houden langgenekt de wacht in Mullem. Hier heeft Kurt Anthierens zijn fotostudio. Deze is opgevat als een ruime, functionele loft, maar zonder de kilte van een industriële ruimte. Er hangt een warme huiselijkheid die mensen verwelkomt. Gedoseerde evenwichten: modern en klassiek, nieuwe en oude materialen, wit en zwart, man en vrouw, licht en donker; yin en yang. Onderweg had ik sneeuw en hagel. De lente blijft steken in ondernulse temperaturen. Wat brandt het haardvuur hier uitnodigend! De ontvangst aan de ruwhouten tafel voelt als een tussenstop tijdens een kille wandeling. De winterjas kan uit. Het opgejaagde hart slaat een paar slagen minder. Landelijke rust als tegenpool van de metropolitan buzz. De stilte is slechts een adempauze in een symfonie die nooit ophoudt.

Een Canadese berghut

Claude Vanheye en Frits Gerritsen

Famous popstars in Amsterdam

Een fotograaf zei me eens dat een portret pas interessant is als je aan de geportretteerde kunt zien hoe hij of zij geleefd heeft, wat voor vak ze hebben, wat voor mens ze zijn. En net als bij een echte ontmoeting weet je, als je naar een portret kijkt, meteen of je iemand mooi of aardig vindt. De foto kan ook intrigerend zijn door de omgeving om iemand heen, en, als we meer informatie krijgen, zeg maar een verhaal erbij, zijn we geneigd milder te oordelen en meer belangstelling op te brengen. Maar vind je een foto ook goed omdat er een beroemde popstar op staat?

In een rommelwinkeltje in de Jordaan zag ik een foto van een jongen met afro-kapsel, en een keurig jasje met dubbele rij knopen. Leuke foto, in zwart-wit, genomen daar in de buurt bij de Lauriergracht, op de hoek van een straatje vol met geparkeerde auto’s langs het smalle trottoir. Aan die auto’s zie je dat het een foto van jaren geleden is, en eigenlijk ook wel aan de wat verlegen kijkende jongeman, in wie je de heel jonge en toen nog onbekende Michael Jackson kunt herkennen.

Etnomanie

Datum
: 20 mei t/m 27 augustus 2017
Locatie
: Rotterdam NL

ETNOMANIE is een tentoonstelling over stijl van gastcurator en style profiler Ellie Uyttenbroek. Een knipoog naar Rotterdam als kleurrijke, ‘etnomanische’ stad waar zo’n 180 verschillende nationaliteiten met elkaar verbonden zijn. Maar ETNOMANIE is ook een knipoog naar de eclectische mode van tribal hipsters, zen vagabonds, floral crossdressers en oversized fashionistas. Het is een tentoonstelling voor ontwerpers, stylisten en fotografen, voor jonge bloggers en vloggers, maar bovenal voor diegenen die zich graag door ‘de ander’ laten inspireren.